Kuka minä olen?

Itsetuntemus tarkoittaa sitä, kuinka hyvin tuntee itsensä. Itsetunto tarkoittaa suurin piirtein samaa kuin itsearvostus. Itsetunto nousee itsetuntemuksesta; siitä että tietää ominaisuutensa, kykynsä ja myös rajansa. Itsetuntemus ja itsetuntemus eivät ole siis synonyymejä keskenään, vaikka arkipuheessa usein niitä käytetään tarkoittamaan melko lailla samaa asiaa. (HAMK 2015.)

Minä olen varhaiskeski-ikäinen, suomalainen, pullea cis-mies. Kuten monet muut introvertit ja ujot ihmiset, olen oppinut selviämään sosiaalisesti olemalla hauska, äänekäs ja esillä. Olen mielihyvähakuinen. Vitkuttelen koska pelkään epäonnistumisia. Pidän pohdiskelusta ja asioiden kääntelystä moneen suuntaan, mutta en oikein itsetarkoituksena. Suosikkifilosofini on Hannah Arendt, joka sanoi jotakuinkin näin: "jonkun olisi hyvä välillä ajatella mitä me olemme tekemässä".

Opettajaa työssä auttaa se, että tuntee itsensä. Jos on täysin irrallaan omasta itsestään - arvoistaan, tavoitteistaan, haluistaan ja toiveistaan - on likipitäen mahdotonta auttaa muita nimeämään näitä piirteitä, saati jotenkin työskentelemään niiden kanssa. (HAMK 2015.) Myös itsetunto on opettajalle tärkeää (Aarni 2010, s. 155). Opettaminen on mielestäni palvelutehtävä ja missä tahansa palvelutehtävässä voi saada kolhuja. Itsetunto auttaa kestämään vastoinkäymisiä (ks. esim. HAMK 2015).



Ryhmän kanssa tekemäni itsetuntemustehtävä, syyskuu 2022
- teetän tätä usein pajanuorilla ja teen joskus itse samalla.

Minä olen viettänyt pääni sisällä aikaa ehkä liikaakin. Ei se tee kyllä minusta sen valmiimpaa. Minulla on omat puutteeni ihmisenä edelleen, omat kipeät kohdat. Toisaalta inhimillisyys on voimavara. Muistan miten äidinkielenopettajani yläasteella kysyi mielipidettämme: "saako opettaja itkeä?". Olin vähemmistössä, jonka mielestä saa. Täydelliset mallit ovat harvoin hyviä malleja. Itsetuntemuksen kasvu liittyy myös vuorovaikutusosaamisen kasvuun. Itsensä tunteminen auttaa kohtaamaan muita ja ymmärtämään heitä. (Aarni 2010, s. 156.) Aarni ei puhu empatiakyvystä, mutta näkisin että siihen kuitenkin viitataan. Itseymmärryksen lisääntyessä kyky asettua toisen asemaan kasvaa.

Toivon voivani olla enemmän rauhassa työni kanssa. Toivon että voin tehdä sitä hyvillä mielin, ottamatta vastoinkäymisiä henkilökohtaisesti. Toivon että kärsivällisyyteni kasvaa, että jaksan selvittää miksi joku toimii kuten toimii ennen kuin vedän johtopäätöksiä. Opettajan itsetuntemus, ymmärrys itsestään ja sitä kautta muista ja maailmasta, vaikuttaa suoraan opiskelijoihin (HAMK 2015). Ajattelen että tietyllä tavalla opettajan tulee asemansa kautta sietää arvostelua ja hieman epärationaalistakin kohtelua, esimerkiksi tunnetransferenssia opiskelijoilta. Itsensä tunteva opettaja sietää sen, ja osaa myös asettaa ja pitää omat rajansa.


LÄHTEET

Aarni, H. (2010.) Oppimisen ohjaaminen. Teoksessa S. Helakorpi, H. Aarnio & M. Majuri (toim.) Ammattipedagogikkaa uuteen oppimiskulttuuriin. (s. 155 - 178.). HAMK.

HAMK. (1.9.2015). Itsetuntemus ja itsetunto. YouTube. https://youtu.be/kClAcvJFzyA

Kommentit

Suositut tekstit